بسمه تعالی

غلط های نمادین


علی اصغر باقری

دروغ به هر شکلی که باشد کاری بسیار زشت و نادرست در نزد هر انسان با وجدان است و در مکتب بزرگ اسلام نیز از گناهان کبیره محسوب می شود. اما متأسفانه بعضاً مشاهده می شود با عناوین مختلف از جمله حرکتهای نمادین عملاً دروغ انجام و ترویج می شود و بدتر از آن اینکه با امکانات بیت المال چنین عملی صورت گیرد. شاید قضیه گزارش صدا و سیمای یزد از سازمان انتقال خون و پخش آن از شبکه سراسری علاوه بر اینکه دروغی را ساختند با آبرو و حیثیت یک سازمان و مردم یک استان بازی شد. اگر مدیران انتقال خون هم به چنین کاری اصرار داشتند نه خبرنگار باید چنین خبری را تهیه می کرد و نه صدا و سیما چنین خبر کذبی را از چنین خبرنگاری می پذیرفت؛ براستی کسانی که چنین حرکتهایی را انجام می دهند تا چه اندا زه با اخلاق اسلامی آشنایی دارند؟! بسیار ساده لوحانه است که باور کنیم یک خبرنگار اینگونه دستش باز باشد تا چنین حرکت خودسری را انجام داده و به پخش سراسری برساند. شاید جریانهای نفوذی و دستهایی پشت پرده خواهان تهیه و انعکاس چنین گزارشاتی باشند.

اما بد نیست به مواردی در این زمینه ها اشاره شود که بیانگر نوع تفکرات بعضی از خبرنگاران جوانی است که در عرصه خبر فعالیت دارند. در دی ماه 86 که مقام معظم رهبری به یزد تشریف می آوردند بنده یک پوستری از معظم له درب ورودی مسجد جامع کبیر یزد می زدم. در آن هوای سرد یک نفری که سرش را تراشیده بود از داخل مسجد بیرون آمد و یک نفر هم با دوربین بزرگ فیلمبرداری همراهش بود. نگاهی به من انداخت و گفت یکی دیگه چسب بزن! من که نیازی به زدن چسب دیگر ندیدم گفتم برای چی؟ گفت می خواهم فیلم بگیرم. لذا جهت تأمین خواسته وی چسب دیگری هم زدم. اما موقعی که می خواستم پوستر کوچک دیگری بزنم یک پیرمرد در حالی که وارد مسجد می شد نگاهی به آن پوستر بزرگ کرد و پرسید رهبر کی می آیند؟ خبرنگار در این لحظه پیشنهاد داد این پوستر را بده به این پیرمرد بزند. پیرمرد هم گفت: من بلد نیستم مترسم خراب بشه. پوستر آن جایی که باید زده می شد قرار داده شد و خبرنگار از پیرمرد خواست تا فقط دست بکشد و چسب کنار پوستر را به دیوار بچسباند، باز پیرمرد اکراه داشت و می گفت مترسم خراب شه و در نهایت با اصرار خبرنگار پیرمرد این کار را انجام داد و فیلم او گرفته شد. در این حین با خود فکر کردم چهره این خبرنگار بسیار آشناست که یادم آمد که وی آقای ن از خبرنگار مشهور کشوری است که تازه از حج برگشته.

در هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گروه خبری صدا و سیمای تهران با نصب پارچه ای در معبر عمومی بر آن نوشته بود « محل ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری » و از عابرین پیاده می خواست تا برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کنند!! و با این سوژه دروغ علت ثبت نام نکردنشان را جویا می شد.

مدتی پیش جهت کاری به یکی از ادارات رفتم در آنجا دو نفر از خبرنگاران که هیچ آشنایی با آنها نداشتم را مشاهده کردم که گویا برای شرکت در انتخابات می خواستند گزارش تهیه کنند؛ در جمع صحبت از زحمتکش بودن این کارمندان شد که یکی از آنها تمایل خود را بر این عنوان کرد که ما دوست می داریم آنجا که پول هست برویم و خبر تهیه کنیم!!؟

یکی از مسئولین آن اداره ضمن تعریف از آن خبرنگاران از بعضی حرکات آنان انتقاد کرد و گفت: چندی قبل آمده بودند برای شرکت در یک راهپیمایی از مردمی که به آنجا مراجعه می کنند خبر تهیه کنند. من رفتم سری به آنها بزنم ببینم چه می کنند که متوجه شدم یک نفری را اغفال کرده و گزارش پس از راهپیمایی را دارند از او می گیرند!!؟ لذا با برخورد از ادامه چنین کار زشتی جلوگیری نمودم.

بیان موارد فوق فقط به خاطر این بود که مسئولین دلسوز بیشتر از این بر کار خبرنگاران نظارت داشته باشند و این قشر تأثیر گذار را که مورد نظر خاص دشمنان نظام اسلامی هستند را به حال خود رها نکنند. چه اینکه ممکن است با واسطه های مختلف راه نفوذی بر آنها پیدا کنند و بدون اینکه خودشان هم مطلع باشند اقداماتی را انجام دهند که منافع دشمن در آن باشد.

اما در خصوص گزارش ناشایست صدا و سیمای یزد از انتقال خون و انعکاس آن به شبکه سراسری و برخورد شدید با مدیر سازمان انتقال خون یزد اگر چه مدیر در این ماجرای ساختگی مقصر است و تاوان آن را بیش از انتظار پرداخته؛ ولی باید دید کدام طرف ظالم و کدام طرف مظلوم واقع شده است. بی شک مردم استان
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا